woensdag 10 september 2008

Uitleg scenery kaart maken

Ik had op de yahoo groepen waar ik lid ben mijn scenery kaartjes laten zien. Ik kreeg veel vragen hoe die kaartjes gemaakt worden, en daarom heb ik van iedere stap een foto gemaakt. Hierbij de foto's en de uitleg De dingen die je nodig hebt: Stempels papier om op te stempelen diverse kleuren stempel inkt. speciaal papier om te matten (je kan ook post it blaadjes gebruiken of printerpapier en die met een druppel fotolijm opplakken) kleurtjes/verf om in te kleuren schaartje sponsjes voor de achtergrond papier ed om de kaart af te maken. Ik begin mijn kaart altijd door de stempels op een kaart te leggen. Zo kom je er achter welke stempel voorop en welke stempel meer naar achteren komt. Het belangrijkste is om de voorste stempel eerst te stempelen en dan naar achteren te werken. Anders krijg je de lijntjes van je achtergrond stempel door je voorgrond stempel heen. Ik ben begonnen met de magnolia en het poesje te stempelen. Deze komen beide op de voorgrond. Nu stempel ik het poesje en de magnolia op mn papier waarmee ik de matjes ga maken. Dit hoeft niet heel dik te zijn, omdat je hem niet in je uiteindelijke werk blijft zien. Ik gebruik het restant inkt dat nog op mn stempel zit. Knip het figuurtje helemaal uit, vergeet ook niet de stukjes tussen de beentjes, waar je ook de achtergrond moet komen te zien. Plak de 2 matjes precies op het gestempelde op de kaart (ik gebruik mijn matjes vaker, waardoor je al wat inkt erop ziet zitten, dat is niet erg voor de kaart die je nu maakt) Nu kan ik de volgende laag stempelen. Dat is in dit geval de schommel. Ook de schommel ga ik weer matten. Dus stempelen op het papier, uitknippen en opplakken. Nu heb ik de boompjes gestempeld. Ook die ga ik weer matten. Het is niet erg dat de matjes uitsteken, die gaan er straks toch weer af. En zo kan ik ze nog eens gebruiken. De matjes plak je gewoon over de vorige laag heen. Nu wil ik de achtergrond gaan sponsen. Ik wil hem in 2 kleuren sponsen en heb daarom een stuk papier voor het matten door midden geknipt met een golf, voor een natuurlijker effect. Nu stempel ik de lucht in blauw. Ik haal de mat van de lucht eraf en plak nu de andere kant over de lucht heen, zodat ik het gras kan gaan sponzen. Als je alles gestempeld en gesponst hebt kan je al je matjes eraf gaan halen. Ikzelf bewaar ze allemaal, zodat ik ze vaker kan gebruiken, dat scheeld weer knippen een volgende keer. Nu kan je het figuur zo inkleuren als je zelf wilt. Ik heb hier twinklin h2o voor gebruikt, maar eht kan ook met aquarel, verf, potloden enz. En dan de kaart nog afmaken zoals je zelf leuk vind. Deze kaart is ook weer een kaart voor mn uitdaging. het is stempel nr. 55

2 opmerkingen:

De Roelies zei

bedankt voor je uitleg Renske

Christa zei

Pfff wat een werk he. Maar het resultaat is er dan ook naar! Heel mooi gedaan Renske!