dinsdag 9 juli 2013

proeflapjes voor het zomertruitje

Gisteren ben ik begonnen met een proeflapje te maken voor het zomertruitje. Bij truitjes is het belangrijk dat het een bepaalde maat krijgt, en daarom maak ik altijd een proeflapje om te kijken wat de stekenverhouding moet zijn. Hoe dik is de haaknaald die ik gebruik en geeft die een goede verhouding? In de meeste patronen staat ook hoe de stekenverhouding moet zijn voor een lapje van  10 x 10 cm. Ik ben aan de slag gegaan met de haaknaald die het patroon aangaf, haaknaald 7. Nadat het lapje af was, kwam ik erachter dat dat niet de goede verhouding was. Het lapje werd te klein. Toen heb ik een grotere haaknaald gepakt, maat 8 en heb ik weer een proeflapje gemaakt.


Zoals je ziet op de foto, is er best een groot verschil tussen de twee lapjes. Dat is puur het verschil in de grootte van de haaknaald die ik gebruikt heb. Haaknaald 8 gaf een goede stekenverhouding. Ik kan nu dus mooi aan de slag met mijn truitje. Het patroon zal zeker gaan wennen. het zijn 5 verschillende toeren die zich steeds herhalen, dus dat moet te doen zijn :)

Groetjes Renske

Geen opmerkingen: