dinsdag 26 september 2017

Cosy woondeken week 1, Grannys blokken op de granny blokspanner



Week 1 van de Cosy woondeken van Haakplein.com is af. Wat was deze reliefsteek leuk om te haken!

De lapjes liggen nu te drogen op de granny blokspanner.

Ik krijg regelmatig vragen, waarom ik grannys opspan, en hoe ik dat doe.

Het belangrijkste voor het opspannen is, dat straks alle grannys (vierkanten) even groot zijn wanneer ik de deken in elkaar ga zetten. Deze steek zorgde ervoor dat de blokjes opkrulde. na het opspannen gebeurd dat niet meer.

Ikzelf gebruik de granny blokspanner van Scheepjes je vind hem HIER
Ik ga als volgt te werk:

Ik start tijdens het haken van de laatste toer, met het markeren van de hoeken. Zelf haak ik eigenlijk altijd 1 vaste, 1 losse 1 vaste in de hoek. Ik plaats daar een steekmarkeerder (klik HIER voor de markeerders). Zo weet ik tijdens het opspannen makkelijk waar de hoek is.

Ik stel het blokbord goed in op de maat van de granny die ik gemaakt heb zodat hij ligt onder spanning staat. Bij elk blok gebruik ik dezelfde maat voor de hele deken. Het voordeel van deze spanner is dat je altijd exact dezelfde maat hebt en dat je meerdere grannys tegelijk kan spannen.

Ik heb een plantenspuit met daarin water en een druppel eucalan. (de eucalan vind je HIER)
 Dit gebruik ik ook voor arcyl garen. Eucalan verzorgt je garen en zorgt ervoor dat het lapje mooi soepel blijft. Door het lapje aan beide kanten licht vochtig te maken trekt hij tijdens het drogen in de goede maat.

Ik plaats de hoekjes op de spanner en laat ze drogen. Ik zorg ervoor dat er minimaal 1cm tussen de papjes zit zodat ze goed kunnen opdrogen.

Blokken kan je op verschillende manieren, maar ik vind dit de fijnste manier. mijn blokjes worden echt allemaal hetzelfde, wat bijvoorbeeld bij het werken op matten veel minder nauwkeurig is.

Groetjes Renske

Geen opmerkingen: