vrijdag 1 september 2017

Zelf inlegkruisjes maken



Al lange tijd wil ik zelf graag mijn inlegkruisjes maken. Ik had al eens een setje gekocht om ze te proberen van verschillende merken, alleen vond ik de maat net niet fijn. Ik ben daarom zelf aan de slag gegaan.

Ik kocht speciale PUL stof, wat een waterdicht laagje heeft maar wel ademend is bij Stofeerlijk : https://www.stofeerlijk.nl/a-39643441-3407368/materialen-voor-wasbare-luiers/pul-effen/
(op de foto het aquakleurige stofje)

Verder kocht ik flanel in 2 kleuren, zodat ik altijd weet wat boven en onder is.....

Ik heb alle stofjes eerst op 60 graden gewassen zodat ik zeker weet dat het niet meer gaat krimpen als ze af zijn.

Ik heb van karton malletjes gemaakt van de inlegkruisjes die ik altijd gebruikte en een mal met de "vleugels" eraan.

Per inlegkruisje gebruik ik 1 x flanel met vleugels (onderkant) 1x PUL laagje, 2x flanel zonder vleugels en bovenop 1x flanel met vleugels.

Ik start met de laagjes pul, 2x flanel zonder en 1x flanel met op elkaar te naaien langs de randen waar de vleugels niet zitten. Zo blijven ze mooi op zijn plek.

Dan doe ik de onderste laag eronder (roze) en naai alles langs de rand met een afwerksteek vast.

Omdat het laagje PUL waterdicht is gebruik ik geen naalden maar speciuale klemmetjes, Wonder Clips: https://www.renskecreatief.nl/webshop/benodigdheden/diverse-handwerkartikelen/detail/1550/wonder-clips-knijpen-en-vasthouden.html om de laagjes op elkaar te houden. Ik gebruikte ze voor het eerst, maar zal ze zeker vaker gebruiken bij het naaien!

De malletjes trok ik langs met een stofstift die verdwijnt na de 1e keer wassen.

Omdat er geen "plak" laagje bij deze inlegkruisjes zitten heb ik kamsnaps gebruikt om ze vast te zetten.

Toen ik bezig was, vond Thijs het er zo leuk uitzien dat hij me is gaan helpen. Zo hebben we heerlijk samen zitten te werken.

Groetjes Renske

4 opmerkingen:

Elizabeth zei

Wat goed... ik heb er pas ook al over zitten nadenken om ze te maken, maar het bevestigen van die drukkers houd me tegen.
Wat is jouw ervaring daarmee... gaat dat goed? is dat ingewikkeld om door de stof te krijgen? Dat hoor ik graag een keer.

Renske Creatief zei

Hoi Elizabeth
Het valt mee hoe moeilijk het is. het is wel rustig en precies doen. met een speciale tang erbij lukt het aardig.

ineke zei

denk dat ik deze trend aan me voorbij laat gaan..ik herinner me nog heel goed het getob met wasbare maandverband van vroeger. ik hou het in de toekomst bij weggooi kruisjes... ter compensatie.. ik heb van mijn 10e tot mijn 16e wasbaar maandverband gedragen en alle 5 kinderen hadden wasbare luiers.. dus nu heb ik denk ik wel recht op weggooidingen !!!!;)

Elisabeth is Online zei

Hoi, ik zag dat je ze ook bij Aliexpress kan kopen. Waarom maak je ze niet zonder vleugels en naai je ze vast in je ondergoed. Je kunt ze dan met ondergoed en al gewoon wassen toch. Hoef je ook niet zo te hannessen met die drukknoopjes.